Menu


Search query:  

REN nyhetsbrev nr. 12, 2005

24. august 2005
Innhold:
1:  Årets studietur
2:  E-Learning: Use it Wisely
3:  Informal Learning
4:  Nytt og nyttig
5:  På kalenderen
Vi minner også om neste medlemsmøte i Trondheim 31. august. Det er fortsatt mulig å melde seg på til en lærerik dag på NTNU.


1:  Årets studietur til San Francisco

Nå er programmet så godt som klart til årets store REN begivenhet, årets studietur. Som tidligere informert finner den sted i perioden 9. til 13. oktober. Vi har møtt stor velvilje og interesse fra bedrifter og fagmiljøer vi har spurt om å få besøke eller å holde foredrag for oss, så jeg kan allerede nå garantere et meget godt faglig program. For de som ønsker å få med seg et par læringskonferanser i tillegg mens de er over dammen er det gode muligheter. Helgen 7. til 9. oktober avholdes Digital Storytelling Festival i San Francisco, og uken etter  er det Training Fall Conference and Expo i Los Angeles. Så for de som har mulighet kan vi trygt anbefale helgen i mellom i leid bil langs Highway 1 mellom San Francisco og Los Angeles og et besøk på denne konferansen. Informasjon om disse konferansen finnere du under “På kalenderen” nederst i dette nyhetsbrevet.

Påmelding skjer til Veslemøy Barnes på veslemøy.barnes@invanor.no innen 12. september.

I år har vi reservert rom på:
Crown Plaza Union Square
480 Sutter Street
San Francisco

Vi har forhandlet frem en pris på: $ 139.- + hotellskatt pr. natt.  Ved påmelding, vennligst oppgi dine ankomst og avreisedatoer for hotellbestilling.

Her følger en presentasjon av programmet, med bekreftede foredragsholdere og bedrifter. For komplett oppdatert program sjekk våre medlemssider.

I tradisjonens tro starter vi  med en sosial og hyggelig tur til vinsdistriktet Napa Valley Søndag 9. oktober. Dette er en glimrende anledning til å riste av seg jetlag og treffe andre deltakere i uformelle omgivelser.

Mandag 10. oktober begynner den formelle delen av programmet med registrering og frokost på hotellet


Mandag 10. oktober

08:00 - 08:30 Registration and continental breakfast
08:30 - 09:15 Welcome and introduction
09:15 - 10:00 Glenn Oclassen, Autodesk, http://www.autodesk.com/ 
Produktene til Autodesk er meget godt kjent i Norge, som i resten av verden. Det er et utall konstruksjoner som er tegnet ved hjelp av AutoCad og andre produkter fra dette selskapet. På tidligere studieturer har vi også hatt foredragsholdere fra Autodesk, bl.a. Wayne Hodgins som har snakket mye om standarder innen e-læring. Glenn Oclassen holdt et foredrag for oss i 2002, han var da ansatt i GeneEd.

10:15 – 11:00   Informal Learning
Jay Cross, Managing Director of the Workflow Institute
, http://www.workflowinstitute.com/
Jay Cross er en travel opptatt mann og glødende interesert i bruk av teknologi for læring. Han er en mye brukt foredragsholder på ulike konferanser ikke bare i USA, men også resten av verden. Han var den som først benyttet begrepet e-læring og hans Internet Time Blog er viden kjent. Vi er meget godt fornøyd med at Jay har sagt seg villig til å dele sine ideer og kunnskap med oss.

11:15 - 12:15 Community Learning and Knowledge Sharing: Lessons from the Field
Marilyn Whalen, Manager of the Workscapes and Organization Area, Palo Alto Research Center,
http://www.parc.com/
PARC er et forskningssenter opprinnelig etablert av Xerox i 1970 for å arbeide med “fremtidens kontor”. Det innebærer forskning på bl.annet kunnskapsdeling og teknologier som støtter dette. Denne forskningen baseres på praktiske studier på hvordan mennesker deler kunnskap og bruker teknologi i sitt arbeid.
13:00 - 16:00 Visit to Siebel, http://www.siebel.com/
Siebel @ Siebel eLearning Story  
      - Siebel’s Learning Organizations  (Siebel University, Employee Education, HR, IT)
      - eLearning Ecosystem @ Siebel 
      - Ways Siebel Uses eLearning
- Case Studies- Siebel eLearning solutions at Work 
      - CRM OnDemand eLearning Program
      - Customer Case Study #1  (End User Training focus)
      - Customer Case Study #2   (Technical Training focus)
      - Customer Case Study #3   (Performance Support focus)

Siebel er en av de store innen CRM, og vi skal få et godt innblikk i hvordan de tenker og utfører e-læring.
 

Tirsdag 11. oktober reiser vi over til Berkeley. Vi har dette året tatt til oss alle tilbakemeldinger vi har fått tidligere år om at når vi først besøker de store universitetene Berkeley og Stanford så ønsker de aller fleste å ha tid til en rusletur på campus. Så i år har vi tatt oss tid til det, uten at det har gått ut over det faglige innholdet.

08:15 – 09:45 Visit to Bechtel Corporation, http://www.bechtel.com/
The Bechtel Corporate University story
Glenette Alston, Operation Manager, Bechtel Corporate University
Bechtel er en av verdens ledende firmaer innen prosjektledelse og ingeniørvirksomhet. De har virkelig store prosjekter rundt om i hele verden, som eks. tunnelen mellom Frankrike og England og vi skal se og høre hvordan de driver opplæring av sine ansatte og partnere.
10:30 – 11:45  Guided Tour of UC Berkeley campus
13:00 – 15:00 UC BerkeleyThe E-Berkeley Program
Jon D. Conhaim, Director e-Berkeley Program,
http://eberkeley.berkeley.edu/

The bSpace Project and the SAKAI Project
Mara Hancock, Associate Director Educational Technology Services (ETS)
http://ets.berkeley.edu/

The Museum Informatics Project
David Greenbaum, Director,
 http://www.mip.berkeley.edu/mip/

UC Berkeley har vært et populært reisemål på alle våre studdieturer til San Francisco og har aldri skuffet med sine foredrag. Årets utgave ser også ut til å innfri.
Evening Dinner cruise, speakers will be invitedI tradisjonens tro inviterer vi foredragsholdere med på dinner cruise, slik at vi får bedre mulighet til ta opp diskusjoner, knytte nettverk og kanskje etablere samarbeid. Det er også en opplevelse å se San Francisco og Golden Gate Bridge fra sjøen når det er mørkt.


Onsdag 12. oktober
09:00 - 12:45 Visit to Stanford University
09:00 - 10:30 Choices and Challenges: Lessons Learned in the Evolution of Online Education
Including a tour of the eLearning facilities of the Stanford Center for Professional development
Dr. Andy DiPaolo, Executive Director, Stanford Center for Professional Development, http://scpd.stanford.edu/ 


10:45 – 11:30   Dr. Renate Fruchter, Director of Project Based Learning Laboratory, Stanford University, http://pbl.stanford.edu/
11:30 – 12:45 Walk around Stanford campus
Som UC Berkeley har vi alle år også besøkt Stanford University. De har gitt oss mange gode historier og kunnskap gjennom disse besøkene. Vi husker med glede deres Stanford Center for innovations in Learning som vi fulgte fra idestadiet til det stod ferdig. Også dette året gleder vi oss til å besøke denne prestisjetunge institussjonen.
13:30 – 15:00 Visit to Apple
Best Practices:  E-learning experiences within the Apple organization
Lucy Carter, Apple
, http://www.apple.com/
Apple trenger vel ingen nærmere presentasjon, det er noe av det mest innovative IT miljøet i verden, med produkter de fleste ønsker å eie eller konkurrenter prøver å kopiere. Det skal bli spennende å høre deres erfaringer med e-læring.
16:00 – 17:00  Visit to SUN
SUN er også blant de store IT selskapene som har hovedkontor i Silicon Valley, og som har mye erfaring og kunnskap om e-læring.


Torsdag 13. oktober

10:00 - 11:00 What is going on in the US corporate training/e-elarning market
Bersin & Associates, http://www.bersin.com/
Bersin er et analyseselskap som jobber med å forstå e-læringsmarkedet og hva som virker. De har et meget godt renomme, og deres rapporter blir hyppig referert til
12:30 - 14:00  Visit to Golden Gate University Cyber Campus, http://www.ggu.edu/cybercampusGolden
Golden Gate University var tidlig ute med å ta i bruk e-læring. Vi besøkte de på vår aller første studietur i 1998. Det skal bli spennende å høre deres erfaringer og hvordan de har utviklet seg og sine løsninger.
14:00 Wrap-up and evaluation



2: E-Learning: Use it Wisely

Denne artikkelen som er klippet fra Chief Learning Officer er skrevet av Chuck O'Keefe som er national manager, associate dean for the University of Toyota.
Last year, University of Toyota provided more than 63,000 e-learning module sessions for Scion, Lexus and Toyota. It has become an accepted educational tool in the dealerships today, but that wasn’t so just a few years ago. The biggest draw for e-learning may be in the way it engages students in the act of learning. In terms of the business case, it’s quick, cost-effective and can reach a broader audience than traditional classroom education.
There are four basic areas in which e-learning excels:
· Increasing knowledge or awareness (e.g., learning procedures).
· Reinforcing concepts and knowledge the learner has already acquired.
· Developing new cognitive skills (those that are easily practiced on a computer, like writing or math calculations, for example).
· Adjusting attitudes or changing motivational levels.
Les hele artikkelen her: http://www.clomedia.com/content/templates/clo_article.asp?articleid=1053&zoneid=32


3: Informal Learning

Jay Cross, som skal holde et foredrag på vår studietur, holder på med en bok om Informal Learning for Pfeiffer har lagt ut en del stoff på sine internettsider. Han er også interesert i historier og kunnskapsdeling om dette temaet. Mer informasjon om boken finner du på: http://abu9.blogspot.com/2004/03/informal-learning.html

Informal learning flies under the official radar. It can happen intentionally or by accident. No one takes attendance, for there are no classes. No one assigns grades, for success in life and work is the measure of its effectiveness. No one graduates, because learning never ends. Examples are learning through observing, trial-and-error, calling the help line, asking a neighbor, traveling to a new place, reading a magazine, conversing with others, taking part in a community, composing a story, reflecting on the day's events, burning you finger on a hot stove, awakening with an inspiration, raising a child, visiting a museum, pursuing a hobby, traipsing out of one's comfort zone, and on and on and on. As Roger Schank points out, "People who learn on their own learn exactly what they find interesting and potentially useful."


4: Nytt og nyttig

Jay Cross har også forfattet denne artikkelen som stod på trykk i siste nummer av Chief Learning Officer.

The Learner Lifecycle
To everything there is a season. We are born, we play, we work, we teach, we die. As time goes by, we change how we learn.
A baby’s every waking moment goes into figuring things out. Child’s play for pre-schoolers is learning in disguise: They devote their time to experimenting and understanding their world.
School children attend formal classes and do assignments to lay a foundation for learning the three R’s, cultural memes and social norms. Few would argue that children should have to invent, say, multiplication rather than have it taught to them in school.
School children weave a mental tapestry of understanding, whereas adults patch holes in the fabric.
Upon escaping the confines of school, people go to work. Just as the high-school graduate descends from the top of one heap to the bottom of another as an entering freshman, the college graduate starts over as a new hire.
Careers are front-loaded with formal learning: orientation sessions, workshops on fundamentals and certification programs. Everyone is a novice in some areas and an expert in others. Workshops, courses and other formal instruction are appropriate for the newbie who needs the 20,000-foot view as a landscape for connecting and making sense of details.
Over time, informal learning becomes more prominent. Mid-career workers rarely take workshops. Collaboration, search, small-chunk simulations and other informal means are more appropriate to their needs: fine-tuning and improvising from what they already know.
Most people arrive at adulthood having built the foundational skills, mental models and working knowledge they need to get along in the world. Adults learn when they need to solve pressing problems. They don’t have patience for superfluous material or rehashing what they already know. Curriculum is for kids—exploration is for adults.
Veteran workers who are savvy in the way things work are most organizations’ top performers. In the factory, the best worker was perhaps twice as productive as the worst. In the knowledge economy, the best worker is hundreds of times more productive than a mediocre peer. Top performers justify special handling.
What portion of your workforce is made up of green recruits? What fraction already knows the ropes? How many are top performers? If you’re like most organizations, your old hands outnumber the new recruits 10 to one. The western world’s workforce is aging. Yet all too often, trainers treat learners as if they were all the same.
Part of the reason organizations overemphasize training novices is an inheritance from the DNA of instructional design. Back up 60 years: The United States enters World War II with no standing army, and suddenly, millions of civilians need to learn how to fight. This sowed the seeds of what morphed into instructional systems design (ISD) in the ’50s. The core methodology of ISD, the ADDIE model (analyze, design, develop, implement and evaluate), had a great run at elevating novices to basic competence.
Winning World War II was such a success that corporations followed the military’s example. Command-and-control hierarchies were run by officers who developed strategies to battle the competition. But times have changed, and models that once helped companies succeed now hold them back. ADDIE is not the best way to help top performers learn. ADDIE starts with a needs analysis, but experienced workers do better when they define their own needs. They can identify with Winston Churchill’s statement: “Personally, I’m always ready to learn, although I don’t always like being taught.”
Ted Cocheu, CEO of Altus Learning Systems, has been instrumental in raising my consciousness on these issues. He asks why companies put most of their training budgets into courses, workshops, learning management systems and other things that deal primarily with getting novices up to speed. Doesn’t it make more sense to invest in communications infrastructure, putting resources at workers’ fingertips and facilitating collaboration? Helping experienced workers do their jobs better has a higher payback than introductory courses.


5: På kalenderen

REN medlemsmøte i samarbeid med NTNU holdes i Trondheim 31. august.
Påmelding til Veslemøy Barnes på veslemoy.barnes@invanor.no

Chief Learning Officer Symposium Fall 2005
The Speed to Competency: Developing People, Building Capabilities
September 28-30 2005 at the Hyatt Regency Huntington Beach, California
Workforce productivity has never been more critical. Join us in at the Hyatt Regency, Huntington Beach, CA to explore the most creative and compelling solutions for rapidly increasing employee potential.

Digital Storytelling Festival, 7. til 9. oktober i San Francisco
http://www.dstory.com/dsf_05/info.html


REN Studietur, 9. til 13. oktober i San Francisco
Påmelding til Veslemøy Barnes på veslemoy.barnes@invanor.no

Training Fall Conference and Expo, October 17-19, 2005, Long Beach, CA
At Training Fall Conference and Expo, you'll find more resources, more expertise and more opportunities for you to accelerate your professional development and online learning curve.
http://www.vnulearning.com/learninggroup/3400/index.jsp

Chief Learning Officer Symposium EMEA 2005
November 2-4 2005 at the Hotel Arts Barcelona, Spain
Join us in Barcelona as Chief Learning Officer magazine extends its highly regarded Symposium series to the EMEA markets. CLO Symposium EMEA is the perfect forum for senior international learning executives to share their experiences and best practices with an ever-expanding Global community.

NFF-konferanse 6. og 7. desember 2005
Sted: Handelshøyskolen BIs nye kunnskapsbygg i Nydalen, Oslo
Samarbeidspartnere: Norsk forbund for fjernundervisning og fleksibel
utdanning, Nettverksuniversitetet, TISIP, Universitetet i Oslo, BI og NOKUT.
Tema: KVALITET - i undervisning, læringsmiljø, veiledning, teknologi,
studentadministrasjon, osv.