Menu


Search query:  

REN nyhetsbrev nr. 10, 2006

4. september 2006
Innhold: 1: Medlemsmøte 20. september 2006
2:  A new Learning on Demand (LoD) report, "Case Study: Raytheon Professional Services Brings Large-Scale eLearning to the Retail Auto Industry,"
3: The August 2006 issue of LoD Viewpoints - eLearning Mergers and Acquisitions Continue
4: Nytt og nyttig
5:  På kalenderen   

Vi minner også om studieturen. Det er fremdeles noen få plasser igjen. Siste frist for hotell reservasjon for den gunstige prisen vi har forhandlet frem er onsdag 6. september. Vi håper å se så mange som mulig i Dublin til det som helt sikkert vil bli en veldig bra faglig rundtur i noe av det beste Dublin kan by på innen e-læring. Oppdatert program finner dere på våre medlemssider 


1:  Medlemsmøte 20. september 2006

Vi måtte dessverre utsette medlemsmøte, men vi har nå fastsatt datoen til onsdag 20. september.

Medlemsmøte blir holdt hos Telenor på Fornebu. Vi starter kl. 08.30 og holder på til 15.00.

På medlemsmøte vil vi bla. annet høre om Antiterror som e-læring.  Sikkerhetsdirektør i SAS Braathens Bjørn Tvete-Berger og Erik Schjerven fra Mintra vil fortelle om bakgrunn, erfaringer og planer for bransjesamarbeid med sitt omfattende e-læringskurs innen terrorberedskap for sine medarbeidere.

Innen valg og implementering av LMS systemer vil vi høre to bedriftscase. SAS Brathens kommer og forteller om sine erfaringer med SABA og DnB NOR kommer og forteller om sine erfaringer med SmartLearn. Vi vil høre bakgrunn og erfaringer med implementering og hvilke prosesser de har gått gjennom. Her er det gode muligheter for å komme å få et innblikk i hva som kreves for en vellykket implementering av LMS systemer.
Påmelding til Veslemøy Barnes på veslemoy.barnes@invanor.no.  


2:  A new Learning on Demand (LoD) report, "Case Study: Raytheon Professional Services Brings Large-Scale eLearning to the Retail Auto Industry,"

Case Study: Raytheon Professional Services Brings Large-Scale eLearning to the Retail Auto Industry.

Much research in the Learning-on-Demand (LoD) program has focused on the current and potential role of learning and learning technology in improving business performance in the extended enterprise. For instance, the August 2005 report, "Improving Business Performance through Partner Learning," examined the role of learning in a wide range of channel-partner and other partner arrangements. Other LoD publications have examined the growing role of learning outsourcing as a way to improve the quality and cost-effectiveness of learning.

This travel report supplements our earlier work. It provides a case study of partner learning as well as learning outsourcing, focusing on the long-term partnership that Raytheon Professional Services LLC (RPS) has built with a major automaker, providing a wide range of learning services.Les hele rapporten på våre medlemssider.


3: The August 2006 issue of LoD Viewpoints - eLearning Mergers and Acquisitions Continue

Consolidation is continuing to change the shape of the eLearning industry. Mergers and acquisitions affect the competitive landscape for vendors as well as the products and services that are available to buyers. Three significant acquisitions have occurred in recent months: Affiliated Computer Services (ACS) acquired Intellinex, NIIT Global acquired Element K, and Horizon Technologies acquired WBT Systems. This Viewpoints reviews the three deals and discusses implications for other industry players.

Les hele rapporten på våre medlemssider.


4: Nytt og nyttig Felles norsk initiativ på Online Educa

Også i år vil det bli satt opp en felles norsk stand under logoen e-Norway på Online Educa i Berlin. Denne messen er årets store begivenhet i europeisk målestokk innen e-læring. For mer informasjon se våre medlemsider.

Patent på LMS

Blackboard (stor LMS aktør innen høyere utdanning i USA) har fått patent på tilnærmet alt som har med e-læring (LMS) å gjøre og allerede har saksøkt en mindre konkurrent (Desire2learn). De søker nå også i EU, hvor SAP allerede har flere søknader liggende i påvente av at EU skal tilpasse seg amerikansk softwarepatent-regime. Dette er bekymringsfullt selv om EU ennå ikke har akseptert patenter på software. 

Ref. deres definisjon av sitt patenterte system:
"You have a system that is organized by courses. The system can be accessed by different users from different computers. Users can access multiple courses and can have different access privileges assigned to each course based on the roles of student, instructor, and/or administrator."
http://www.blackboard.com/company/press/release.aspx?id=887622


5: På kalenderen

Læring med Teknologi – Nasjonal Konferanse i Expo Telenor, Fornebu 16. og 17. november 2006.
NFF/NADE  i samarbeid med REN, NTNU, UiO, Telenor, HiA, NKS og Norgesuniversitetet.
http://www.nade-nff.no/  

Online Educa – Berlin 29. november – 1. desember 2006 
http://www.online-educa.com/

ASTD TechKnowledgeLas Vegas, USA 31. januar – 2. februar 2007