Menu


Search query:  

REN nyhetsbrev nr. 1, 2008

15. januar 2008         
Innhold:
1:  REN møte onsdag 13. februar
2:  Web Playgrounds of the Very Young
3:  Nytt og nyttig
4:  På kalenderen
Vi ønsker alle våre medlemmer et riktig godt nytt år.
Det var sikkert noen som hadde muligheten til å følge siste medlemsmøte i Virtual World Consortium, som ble holdt i Second Life 12. desember.  Den viktigste og for meg mest overraskende følelsen var at det faktisk var forholdsvis OK å sitte hjemme og være aktiv deltaker. Ved å bruke hodetelefoner og mikrofon i tillegg til tastaturet, og ikke minst se at det var andre deltakere til stede var en nyttig erfaring i å benytte denne møteplassen til møter og presentasjoner.  Virtual World Consortium skal holde flere av sine medlemsmøter I Second Life så det blir flere muligheter fremover til å erfare denne arenaen.


1: REN møte onsdag 13. februar

Vi håper vi ser mange av dere på årets første medlemsmøte som har egenproduksjon av e-læring som tema. Dette er et tema vi har fått flere ønsker om å sette på agendaen. Det er etter hvert mange programmer tilgjengelig for egenproduksjon av e-læring fra forholdsvis enkle malbaserte verktøy til mer avanserte programmerings-verktøy. Det er også mange som produserer hele eller deler av sin e-læringsportefølje selv. Hvor og til hva passer det best med egenprodusert, og hvor og til hva er det best å kjøpe? Dette er spørsmål vi tar opp til diskusjon og forsøker å finne de muligheter og begrensninger (hvis det er noen) som er knyttet til egenproduksjon.  Oppdatert program finner dere på våre medlemssider.

Påmelding gjøres til Veslemøy på veslemoy.barnes@invanor.no


2: Web Playgrounds of the Very Young

Forget Second Life. The real virtual world gold rush centers on the grammar-school set.

“Pirates of the Caribbean” is one of Disney’s virtual worlds.
Trying to duplicate the success of blockbuster Web sites like Club Penguin and Webkinz, children’s entertainment companies are greatly accelerating efforts to build virtual worlds for children. Media conglomerates in particular think these sites — part online role-playing game and part social scene — can deliver quick growth, help keep movie franchises alive and instill brand loyalty in a generation of new customers.

Second Life and other virtual worlds for grown-ups have enjoyed intense media attention in the last year but fallen far short of breathless expectations. The children’s versions are proving much more popular, to the dismay of some parents and child advocacy groups. Now the likes of the Walt Disney Company, which owns Club Penguin, are working at warp speed to pump out sister sites. Les hele artikkelen her.


3: Nytt og nyttig

Prestisjepris til norsk e-læring - E-læringsselskapet Mohive mottok nylig en pris for å være Europas mest innovative e-læringsverktøy.

Det er det uavhengige analysefirmaet Bersin & Associates som står bak prisen med sitt Learning Leaders-program, som hvert år roser innovative læringsløsninger, nye plattformer og interne opplæringsinitiativ. Avgjørelsen kommer som et resultat av omfattende studier fra Bersin & Associates’ forskrere gjennomført i løpet av 2007. http://www.idg.no/nyheter/article82723.ece

Abelia legger ned Innovasjon
I alt stillhet har Abelia Innovasjon gått inn i historiebøkene. - Vi ønsker å konsentrere oss om lobbying, sier Paul Chaffey.

Kunnskapsorganisasjon Abelia har lagt ned Abelia Innovasjon fra starten av dette året, uten å gi begivenheten noe stor oppmerksomhet. Abelia Innovasjon har lenge vært et satsingsområde for Abelia, men organisasjonen mener det er på tide til å begrense oppgavene.

- Abelia Innovasjon var en spesiell konstruksjon, hvor både medlemmer og ikke-medlemmer kunne møtes om prosjekter. Vi ønsker å fortsette slike aktiviteter under flagget til Abelia, slik at det blir enklere å forholde seg til det, sier Paul Chaffey, daglig leder i Abelia, til Computerworld
http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article82845.ece


Nye rapporter fra fra Brandon Hall, www.brandon-hall.com

LMS KnowledgeBase 2008
Containing 40-60 page profiles of 76 systems, Brandon Hall Research's LMS KnowledgeBase is the most comprehensive resource available to help you compare learning management systems and select the system that best meets your needs.

Virtual Worlds for Learning: How Four Leading Organizations are Using Immersive Environments for Training
Early adopters are like pioneers, braving new uncharted territories by implementing exciting new technologies into their organizations’ infrastructures. Those who implement the same technologies later can learn much from these early adopters. This report provides case studies of how four organizations, IBM, Johnson & Johnson, Paideia Computing, and TELUS Communications have implemented this emerging learning technology.

Virtual Worlds for Learning: An Analysis in the Use of Immersive Environments for Training
Virtual worlds such as Second Life are attracting interest from organizations as platforms for learning. Also known as immersive environments, these systems can provide significant advantages over other learning strategies. This report provides you with the key information you need to understand virtual worlds and evaluate their benefits.  

The Push for Talent Management
The first report in the new Brandon Hall Analysis Series. "The Push for Talent Management: Analyzing Trends, Processes, Solutions, and Systems" provides a concise yet deep analysis of the issues surrounding the important topic of talent management today. In just a couple of hours of reading, you'll be up to speed on the key issues related to talent management today.

E-Learning Is Dead. Long Live E-Learning!
E-learning has meant many things to many people over the past 15 years. There have been many versions, translations and interpretations, but has it really made an impact on learning effectiveness? From the “shovelware” days of the 1990s, when content was simply shoveled onto the Web and passed off as e-learning, to the current day, when there is an overdose of technology-laden course content, the e-learning industry has left many promises unfulfilled.

Today, corporate executives, training managers and HR professionals are resting on the success of e-learning. Some have even gone out and declared, “Innovation within e-learning is dead!” Paradoxically, there is a significant interest in what the future holds for e-learning with the advent of Web 2.0, a brand-new generation of the workforce and partial acknowledgment that something went wrong with the e-learning of the past.

One of the biggest challenges for most of this e-learning has been the lack of educational courseware that was designed on the basis of sound instructional-design principles. Massive numbers of e-learning courses were produced with technology-based “templates” for the Internet. “Efficiency” became the mantra. E-learning salespeople spoke of how to efficiently produce and distribute e-learning and train hundreds of thousands of employees. http://www.clomedia.com/includes/printcontent.php?aid=2037

Five Trends in the LMS Market
Brandon Hall
Rapid changes in learning technologies, an increased focus on talent management and new system integrations are a few of the many issues faced by CLOs.

We spoke with several LMS providers to see how they’re responding to these and other challenges organizations are facing. Naturally, the comments are often reflective of their solution, but we agree with the validity of the following trends:
1. Software as a Service (SaaS):
2. Talent and Performance Management:
3. Emerging Technologies:
4. Mobile Learning (M-Learning):
5. Social Networking/Collaboration:
http://www.clomedia.com/includes/printcontent.php?aid=2042

Program som enkelt konverterere fra PowerPoint til Flash.Vi har blitt tipset om dette programmet som konverterer PP til Flash + at du kan legge på mange funksjonaliteter. Du kan laste ned en 15 dagers trial versjon gratis. http://www.pointecast.com/


4: På kalenderen

Vi har mottatt sterke anbefalinger på en konferanse i London, Learning Technologies London 30-31. januar. 
Overskriften er 'teknologi', men det handler mer om teknologi i betydningen systematisk læring og kompetanseutvikling i organisasjoner. Her er eksempler på innhold.
Improving Performance Through Organisational Learning
Large Scale Learning for Business Success
Mobile Learning: Delivery Beyond the Desktop

Men for all del, for den som er interessert i læringsteknologi er det nok av spennende temaer på dette også. Og det pågår parallellt en stor utstilling i etasjen under hvor en rekke tek.leverandører viser seg fram.
http://www.learningtechnologies.co.uk/

REN møter i 2008
Vi har nå satt opp møteplanen for 2008. Som kjent ble REN etablert i 1998 og vi skal feire vårt 10 års jubileum på vårt mai møte neste år. Vi har satt opp hva tema skal være på de første møtene og vi ber om tilbakemelding på andre aktuelle temaer og ikke minst forslag på foredragsholdere.

Onsdag 13. februar - egenproduksjon av e-læring.
Onsdag 2. april        - Digital storytelling.
Onsdag 28. mai       - Vi feirer oss selv med "best of.." og middag
Onsdag 17. september
Studietur til San Francisco i uke 42 fra 12. til 16. oktober
Onsdag 19. november


ASTD TechKnowledge® Conference & Exposition
February 25-28, 2008, San Antonio, Texas http://www.astd.org/content/conferences/techknowledge  

”E-learning and Blended Learning Excellence”, 24 and 25 April in Barcelona. http://www.jacobfleming.com/conference-themes/hr

.